De Cel voor Financiële Informatieverwerking zoekt:
Is deze job iets voor u?
Stuur uw sollicitatie en motivatiebrief naar:
Hieronder vinden jullie een lijst van de belangrijkste criteria die de CFI gebruikt om de kwaliteit van een melding[1] in het algemeen te beoordelen, bedoeld om melders te helpen de kwaliteit van hun meldingen te verbeteren.
Het is belangrijk dat de CFI van bij de ontvangst van de melding over duidelijke, nauwkeurige en volledige informatie kan beschikken en dat deze informatie wordt weergegeven in de desbetreffende rubrieken van de melding en volgens de vereiste structuur voor die bepaalde gegevens. Hierdoor kan de CFI de meldingen correct filteren, ze adequaat oriënteren en efficiëntere analyses uitvoeren, zowel operationeel als strategisch.
Vanaf 01/10/2024 wordt de melding gedaan via de nieuwe online tool goAML, die nu het enige instrument is om aan de CFI te melden. In dit verband zal de CFI binnenkort informatiefiches publiceren over de juiste manier om de meldingen in te vullen en deze fiches zullen een aanvulling zijn op de instructies en richtsnoeren die reeds zijn gecommuniceerd op de CFI-websitepagina die volledig is gewijd aan de communicatie over goAML.
In het algemeen blijven de verwachtingen van de CFI met betrekking tot de inhoud van de meldingen en de structuur van bepaalde gegevens ongewijzigd en zijn zij, ter herinnering, als volgt:
Melders moeten ook voldoen aan de leidraden van de CFI, met inbegrip van de richtsnoeren voor de onderworpen entiteiten die hen de nodige richting geven voor de toepassing van de meldplichten die voortvloeien uit de wet van 18 september 2017 (deze zijn beschikbaar op de website van de CFI en werden bijgewerkt op 1 oktober 2024).
[1] Waarbij de criteria niet uitsluitend van de CFI zelf afkomstig zijn.
De Cel voor Financiële Informatieverwerking zoekt:
Is deze job iets voor u?
Stuur uw sollicitatie en motivatiebrief naar:
Tijdens haar plenaire vergadering op 26 februari 2015 in Parijs keurde de FAG het verslag goed over de vierde wederzijdse evaluatie van het Belgische stelsel ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.
De evaluatie van dit stelsel gebeurde op basis van de 40 aanbevelingen, herzien in 2012, en de Methodologie van 2013 voor de evaluatie van het stelsel ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.
De evaluatie werd geleid door een ploeg van evaluatoren bestaande uit drie leden van het Secretariaat en vier deskundigen in strafrecht, financieel recht en operationele kwesties uit andere landen van de FAG. Waarnemers van het IMF en de Raad van Europa namen ook deel aan de evaluatie.
Deze ploeg bezocht België van 30 juni tot 15 juli 2014. Tijdens dit bezoek ontmoetten zij verantwoordelijken en vertegenwoordigers van alle bevoegde nationale instanties en de privésector.
Ze onderzochten het institutioneel kader, de wetten, voorschriften, richtlijnen en andere bepalingen inzake het stelsel ter bestrijding van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme, evenals de maatregelen die werden genomen door de financiële instellingen en de niet-financiële ondernemingen en beroepen in de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme. Er werd bijzondere aandacht besteed aan de toepassing en de doeltreffendheid van al deze maatregelen.
De FAG vaardigde aanbevelingen uit om maatregelen te nemen om bepaalde aspecten van het stelsel te versterken.
België heeft sinds 2015 belangrijke vooruitgang geboekt bij het versterken van het stelsel ter bestrijding van witwassen van geld en financiering van terrorisme.
De FAG publiceerde op 3 september 2018 het derde opvolgingsverslag van België, waarbij de beoordeling van België voor 15 van de 40 aanbevelingen werd verhoogd.
Dit verslag analyseert de maatregelen die België nam om de tekortkomingen op het vlak van de technische overeenstemming weg te werken die in het evaluatieverslag van 2015 werden vastgesteld en om aan de aanbevelingen van de FAG te voldoen.
Voorwoord 2024
Het nieuwe activiteitenverslag van de CFI biedt mij de gelegenheid om alle medewerkers van de Cel, maar ook onze gebruikelijke partners van justitie, politie en de administratieve diensten van de staat te bedanken voor hun werk en dagelijkse samenwerking.
Er wordt vaak gezegd dat de cijfers voor zich spreken.
In de wereld van de strijd tegen financiële criminaliteit, witwassen en de financiering van terrorisme is het echter niet alleen nodig om de analyse te maken van de jaarlijkse balans, maar ook - en vooral - om er nuttige lessen uit te trekken om de strategieën voor de bestrijding van witwassen aan te passen, waarbij het gebruik van financiële inlichtingen een essentiële rol speelt.
Omdat het aantal ontvangen meldingen voortdurend toeneemt, moet de Cel zich voortdurend aanpassen. Dat heeft ze eind 2024 gedaan met de implementatie van de nieuwe meldtool goAML.
Het moet worden opgemerkt dat een groot aantal ontvangen meldingen geen betrekking heeft op activiteiten in België, maar op verrichtingen van EU-onderdanen in andere landen. Het doorgeven van informatie aan andere financiële inlichtingeneenheden in de Europese Unie vertegenwoordigt aldus een zeer groot deel van de externalisaties van de Cel.
Ook mag niet worden vergeten dat een dossier dat aan justitie wordt doorgemeld informatie uit een groot aantal meldingen van verdachte transacties kan bevatten.
Naast de communicatie aan justitie bestaat ook een procedure voor het naar buiten brengen van nuttige informatie aan bepaalde administratieve instanties.
Ten slotte vormen de ontvangen meldingen een gemeenschappelijke basis voor latere analyses door de CFI.
De looptijd van de Cel is niet dezelfde als die van de gerechtelijke en politiële autoriteiten. Het werk en de werkrelatie tussen de CFI en haar partners kan worden beschreven als een aflossingsmarathon (“marathon relais”).
Door haar nauwgezette en snelle analyse van de meldingen en navolgende communicatie naar de gerechtelijke overheden en externalisatie naar andere diensten van de staat, geeft de CFI aan deze overheden en diensten de mogelijkheid om een onderzoek te voeren, volgens hun prioriteiten, behoeften en middelen.
De cijfers nopen echter ook tot nadenken over de ontwikkeling van nieuwe strategieën en de verfijning van bestaande in de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme om de doeltreffendheid van de genomen maatregelen te vergroten.
Vanaf haar begin is de gerechtelijke finaliteit van de activiteiten van de Cel steeds bevestigd. Hoewel dit opzet vandaag de dag nog steeds gerechtelijk is, is de context veranderd omdat er een beleid van administratieve sancties is ontstaan, uitgevoerd door de administratieve diensten onder toezicht van de gerechtelijke overheden.
Bereid deze bijzondere rol op zich te nemen, met inachtneming van de autonomie en de bevoegdheden van elk van de partners, helpt de Cel door haar snelle optreden en contacten met haar Europese en internationale homologen nu al vaak om informatie te verzamelen die nuttig is voor de voortzetting van onderzoeken, met name gerechtelijke en zelfs voor de identificatie van vermogensbestanddelen die in het buitenland worden aangehouden.
De verruiming van de gerechtelijke rol van de Cel komt ook tot uiting in een toename van de mededelingen van nuttige informatie aan andere overheidsdiensten. Wat belastingfraude betreft, gaat het om externalisatie naar de fiscale diensten via de afdeling CAF. Dankzij de doeltreffende aanpak van deze mededelingen kon hierdoor tussen 2019 en 2023 niet minder dan 1,5 miljard euro worden belast1.
Het vergroten van dergelijke externalisaties om de strijd tegen “fiscale oplichting” door criminele organisaties op te voeren, is een weg die de komende maanden en jaren verder moet worden verkend. Ik introduceer opzettelijk de term “fiscale oplichting” en onderscheid deze van de fiscale patrimoniumfraude.
Zoals ik het zie omvat deze “fiscale oplichting” al die economische activiteiten die legitiem lijken, maar waarvan het enige doel is om enerzijds legitieme economische activiteiten te verstoren en anderzijds de middelen van de staat te plunderen, en maar al te vaak gaat dit soort fraude hand in hand met sociale fraude.
Lessen trekken uit de cijfers van 2024 betekent ook vaststellen dat professionele witwasnetwerken met alle plezier stromen aanvaarden die verband houden met drughandel en zo de in 2024 vastgestelde bedragen “verbergen” die rechtstreeks in verband kunnen worden gebracht met dit soort onderliggende criminaliteit. Het zoeken naar de oorzaken van de omvang van drughandel roept ook vragen op over het fenomeen van corruptie met lage intensiteit, d.w.z. de kleinschalige corruptie bijvoorbeeld van mensen die nodig zijn om containers met drugs te smokkelen. Deze vraagstelling deel ik met mijn Franse, Nederlandse en Duitse collega's. In samenwerking met de nationale drugscommissaris, met wie ik het voorwoord van het vorige jaarverslag deelde, wordt de CFI ertoe gebracht om strategische analyses uit te wisselen en uit te werken die ook voorgelegd zullen kunnen worden aan de nieuwe Europese Autoriteit voor de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering.
Ter afsluiting van dit voorwoord wens ik u veel leesplezier.
Philippe de KOSTER
Voorzitter van de CFI
1Dit bedrag heeft betrekking op belastingtoeslagen en -verhogingen exclusief boetes.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Aantal meldingen | 27.264 | 31.080 | 33.445 | 25.991 | 31.605 |
Aantal dossiers (*) | 9.360 | 10.646 | 15.670 | 13.796 | 21.805 |
Dossiers doorgemeld aan het Parket | 831 | 1.192 | 933 | 1.065 | 1.228 |
Doorgemelde bedragen (in miljoen EUR) | 1.285,68 | 1.415,95 | 1.700,89 | 1.538,83 | 1.885,31 |
(*) Een groot aantal meldingen slaat op afzonderlijke verrichtingen die verband houden met één zaak. Verschillende meldingen die uitgaan van één meldende instelling kunnen betrekking hebben op één en dezelfde zaak. Overigens bevat eenzelfde zaak veelal meldingen vanwege verschillende instellingen. Dergelijke meldingen worden door de CFI samengebracht in één dossier.